Alla inlägg under april 2011

Av Hanna Björkman - 18 april 2011 21:57

Fått ihop en hel del steg idag igen :)

 
Av Hanna Björkman - 18 april 2011 09:04

Gick ut på en lång kvällsprom igår tillsammans med Mallan så jag lyckades få ihop till 20.000 steg, bra jobbat! Synd bara att man ska fuska under helgen så hälften av det man jobbat bort under veckan kommer tillbaka. Måste bli mer disciplinerad om det här ska gå vägen! Tur att jag precis läst en artikelt som påminde mig om hur mycket äckel godis egentligen innehåller. Under påsk så blir det godis 1 dag (helst ingen alls) och inget mer, jag ska banne mig hålla mig från skiten där.


Idag blev det en lite annorlunda måndag. Hjalmar är på dagge idag istället för på onsdag. Han ska få vara där imorgon också men sen efter det tar vi påsklov hela familjen. John ska vara ledig en vecka med oss så vi hoppas verkligen det blir bra väder under påsk. Sen drar John iväg till Sthlm några dagar så då blir jag och pojkarna ensamma men det ska nog gå fint. Nä nu ska jag dra igång en tvättmaskin och sen ska jag göra mig redo för dagen. Tror vi ska ta oss en två timmars prom om vi inte blåser bort!


Hoppas ni får en bra dag trots att det blåser så mycket!

Av Hanna Björkman - 17 april 2011 13:46

Tack för gårdagens middag Ida, Sami och Alda! Var supergott och trevligt och komma sig hemifrån. Äntligen fick vi träffa tjockisen Folke (synd att man inte fått tummen ur tidigare) och Stina presenterade sin kille Amer. Nä det var väldigt trevligt och att som sagt komma sig ut och träffa folk. Vi kanske kan ta och snöra ihop nån påskmiddag? Fast utan en massa slisk för jag kan banne mig inte hålla mig från skiten där.


Idag har jag, John och Helge startat dagen med en morgonprom, eller Helge han snarkade gott i vagnen. Har lyckats få med mig John på 2 promenader under helgen, inte illa pinkat. Snart kanske han följer med mig varje dag! Hjalmar stannade ute i stugan med farmor och farfar igår så vi får se vilken tid han får för sig att att komma hem. Han har frågat varje gång han varit ute i skärgården om han får sova där så nu kanske han är nöjd ett tag.  Hjalle hade pimplat idag och lyckats få upp en liten firre men tydligen hade det varit lite läskigt när den sprattlade omkring på isen   Blir spännande och höra honom berätta om allt.


Annars är vi på gång igen med husrenoveringen. Det dog som ut där kring jul och kom aldrig riktigt igång igen när jag var superfet. Nu däremot är Helge över 2 månader och vi har lyckats få till nå som ska likna en fungerande vardag med två smågrabbar så nu finns det tid igen till att jobba lite. Sen är Helge så himla snäll och Hjalmar kan vara med och hjälpa till och det underlättar en hel del. Som vanligt går det ju inte så j*vla bra för oss när vi renoverar, det är alltid någonting som ska gå åt pipan. John började lägga golv i det som ska bli Hjalmar och Helges lekrum och såklart var ett paket skadat och då saknades det 2 brädor så det blidde inte klart igår. Ungefär något liknaden har hänt på varje ställe vi försökt renovera men skam den som ger sig.


Nu ska jag plocka undan disken och sen gå och duscha. Tänkte att vi skulle grilla idag men grillen lär väl blåsa åt skogen så vi får se om vi hittar på nå annat till middag! Sen blir det prom igen. Idag är det dags för en 20.000 stegs dag jag har bara fått ihop hälften hittills. Mallan du måste bli frisk så jag jag slipper promma själv. Räknar inte direkt John som min promenadkompis för han suckar mest.


Ha de gott!

Av Hanna Björkman - 14 april 2011 07:47

Helge har sovit mellan kl 20-6.30 och det är inte första gången som han sover så bra utan han gör det mer eller mindre varje natt. Hjalmar har vaknat en gång  och kom ner till oss och sov vidare.  Inte illa! Vi har lärt oss lite från när Hjalmar var liten så Helge sover hela nätterna i sin egen säng och det har han gjort i stort sett från första början. Är lika bra att låta honom sova i egen säng från första början istället för att jyra fram och tillbaka som vi gjort med Hjalmar stundtals.


Idag ska nog jag och Helge dra iväg och ranta medans Hjalmar är på dagge. Behöver lite grejer från ikea. Var och handlade med båda pojkarna i tisdags när John var i Luleå och det gick hur fint som helst men jag tänkte inte utmana ödet genom att fara på Ikea med två grabbar själv. Det lilla vi skulle handla på Coop tog en timme att få ihop och det var inte för att någon av pojkarna tjurade utan för att det helt enkelt tar tid när man har två barn att hålla koll på. Jag gissar att det kommer ta ännu längre tid när Helge blir större när man ska hålla koll på två rörliga gossar. Hjalmar är för det mesta superduktig när jag är ensam med båda två, det är som att han vet att mamma inte hinner allt på en gång.


Dags att ta tag i dagen!

Av Hanna Björkman - 13 april 2011 22:43

Min "lilla" tavla är äntligen färdig.

 
Av Hanna Björkman - 12 april 2011 22:03

Jag hoppas jag får lite träningsvärk imorgon för ikväll har jag gjort lite övningar för mage, rygg och rumpa. Det gäller att ha lite självdisciplin om jag ska nå mitt mål, minst 8 kg till ska bort men helst 10 kg. Har lyckats få bort 2,5 kg hittills men det går segt så förbannat men det är banne mig bara jobba på! Skam den som ger sig. Sägs ju att man ska låta det ta tid att gå ner i vikt så man stannar på vikten man nått men jag hade velat ha bort dom här gravidkilona för flera veckor sen helst. Nå Helge är inte speciellt gammal och när man haft foglossningar i x antal veckor så är kroppen verkligen inte i form. Känner att ryggen inte alltid vill samma som mig och att höfterna inte alltid gillar mitt promenerande men det är bara gilla läget och försöka bygga upp lite styrka i kroppen igen men det måste få ta tid.


Har varit ensam med smågrabbarna ikväll medans John varit på nå möte i Luleå så det blev bara morgonprommen med Mallan och promenaderna till och från dagge men det får duga idag. Får ta nya tag imorgon under dagen för John är borta imorgon kväll också. Har iaf nått mitt gamla mål med 12 tusen steg så det är ju inte så illa pinkat men när jag når 20 tusen steg känner jag mig så oerhört nöjd och jag gillar den känslan. Nå det gäller att planera så man får in nog långa promenader varje dag, är inte helt lätt med två barn som ska äta med jämna mellanrum, dagislämningar och hämtningar men det går och det måste gå! John skulle ju börja följa med mig på promenader varje dag men det går tungt för honom, han har inte tagit ett steg hittils med mig!


Ska göra kväll nu, måste orka upp imorgon med pojkarna!

Natti natti.



Av Hanna Björkman - 12 april 2011 09:29

Tur vi har skaffat oss en ergo rapido för nu är tvättstugan/groventren full i sand hela tiden! Det är en stor nackdel med våren, alla sand som dras in överallt. Sen är jag heller inte så förtjust i alla hundägare så här års för jag tycker det är riktigt j*vla vidrigt när en hel vinters hundskit tinar fram! När man går ut och går får man kryssa sig fram mellan alla högar med hundskit! Nä skärp er hundägare!


Imorse gick jag och Mallan på en morgonprom 6.30 och nog är det skönt och starta dagen på det viset. Tänk om man skulle lyckas göra det till en vana. Det är bara lite synd att John börjar kl 7 för då måste jag gå kl 6 och det känns lite väl tidigt. Fast å andra sidan, skulle man pallra sig i säng i tid så skulle det nog inte vara nå problem. Har faktiskt lyckats komma i säng kring kl 23 sista dagarna så då har man känt sig lite piggare.


Dags att hänga tvätt!!

Av Hanna Björkman - 11 april 2011 22:45

Busungen!

 
Ovido - Quiz & Flashcards